Eerste twee weken Vietnam - Reisverslag uit Hoi An, Vietnam van Maaike Knijn - WaarBenJij.nu Eerste twee weken Vietnam - Reisverslag uit Hoi An, Vietnam van Maaike Knijn - WaarBenJij.nu

Eerste twee weken Vietnam

Blijf op de hoogte en volg Maaike

30 Oktober 2016 | Vietnam, Hoi An

Hier de eerste avonturen over het reizen door Vietnam. Het avontuur door Vietnam doe ik alleen. Alleen? Naja eigenlijk helemaal niet alleen want ben echt geen moment alleen geweest. Ik geniet echt nog 1000% procent maar het reizen is niet altijd leuk. Het is ook best wel vermoeiend maar daartegenover staat ook weer dat je veel mooie dingen krijg te zien. Dus tot nu toe heb ik nog totaal geen spijt dat ik deze beslissing heb genomen om deze reis te gaan doen. Hieronder de avonturen over mijn eerste twee weken in Vietnam.

Dag 32: zaterdag 15 oktober
Rond 9 uur landde ik veilig in ho chi minh. Ik had een taxi besteld via het hostel dus liep er uit de vliegveld en de taxi stond klaar. Het viel mij gelijk op dat het echt super druk was . Overal reden scooters en reden allemaal kriskras door elkaar. Ik was alleen in mijn kamer dus besloot maar om naar de rooftopbar te gaan. Daar een biertje besteld en bij andere mensen van het hostel gaan zitten. Ze zeiden na een tijdje dat ik ook maar uit moest gaan dit besloot ik maar om te gaan doen. Dit was een gezellige avond en was 5 uur thuis dus was wel een goed teken.

Dag 33: zondag 16 oktober
De volgende dag had ik om half 10 een ontbijt genomen daar kwam ik twee Nederlandse meisjes tegen. Zij gingen vandaag naar de cu chi tunnels, ik wilde daar ook graag heen dus besloot om mee te gaan. De trip begon rond 1 uur dus eerst even 2 uurtjes geslapen en daarna richting de tunnels. De tunnels waren best indrukwekkend. Ik had de Vietnamese oorlog ook als onderwerp gehad tijdens mijn havo examen dus veel kwam mij bekend voor. Onze gids was een Amerikaan die had meegevochten dus wist het extra leuk te vertellen. We kregen verschillende vallen te zien en konden door de tunnels lopen wat erg smal was en ik ging er na de eerste stop weer eruit ging omdat ik toch een beetje claustrofobisch werd. 'S avonds nog met de Nederlandse meiden ergens bij een foodmarket en 's avonds nog even een biertje gedaan en daarna vroeg naar bed.

Dag 34: maandag 17 oktober
Vandaag had ik een Tour naar de mekong delta geboekt. Ik ging hier rond half 8 heen dus was een vroegertje. Na een rit van drie uur kwamen we aan de floating village. Het blijft altijd erg bijzonder om mensen op huisjes te zien wonen op het water. Na de boottocht gingen we over op een soort kano bootjes waar achterop een Vietnamees vrouwtje ons zat te varen. Uiteraard hadden wij de typische Vietnamese hoedjes op. Hierna kregen wij typische Vietnamees eten en een bepaald soort vis, ik weet niet meer wat voor vis het was maar het was echt super lekker. Daarna hadden we nog een fiets tocht gemaakt naar ons boot. Vervolgens weer naar de bus en een terugrit van ongeveer drie uur. 'S avonds had ik afgesproken om met een Australiër te gaan eten dus de dutchie en de Australiër moesten alleen samen door de regen maar niet een beetje regen maar echt keihard. Na een plan de companje te hebben gemaakt gingen we met een paraplu (met borg van 100k) en een regenjas naar een restaurant wat aardig hilarisch was. 'S avonds weer uit gegaan en daarna heerlijk bahmi (stokbrood met vlees en groente) gegeten.

Dag 35: dinsdag 18 oktober
Vandaag ging ik met de bus van 11 uur richting miu ne dus vandaag weer een reisdagje. 'S avonds wat gedronken met nieuw gemaakte vrienden en verder niet echt veel gedaan

Dag 36: woensdag 19 oktober
Vandaag hadden we een strand dag gepland maar we moesten eerst wat ontbijt eten, we dachten dat dit makkelijk te vinden was maar was nog flink een opgave. Na een ontbijt te hebben gegeten, waren we ook opzoek naar een stukje strand wat we eindelijk best snel vonden. Daarna gechilld bij het zwembad en 's avonds weer even wat gedronken.

Dag 37; donderdag 20 oktober
Vandaag hadden we besloten om naar de strandduinen te gaan. Deze zijn erg bekend in miu ne. Onze gids was erg hilarisch dus was weer een leuke rit. Hij kon geen Engels maar elke keer dat hij dat telefoon op nam, gaf hij een vreemde kreet dus wij moesten elke keer keihard lachen. Na een tegenvallende vissersdorpje kwamen we aan bij de zandduinen. Dit was echt super mooi. Hier hadden we een quad gehuurd en over het zand gereden. Ik was alleen deze dag niet erg fit dus na het eten ben ik lekker om 9 uur richting bed gegaan.

Dag 38: vrijdag 21 oktober
Vandaag had ik weer een reisdagje richting dalat. Ik ging samen met een andere Nederlands meisje. Dalat staat bekend om het canyoning. In de bus zaten we in de bus met twee andere Nederlandse meisjes waar we gelijk een goede klik hadden. Rond half 6 kwamen we aan in dalat. We sliepen in dalat family hostel wat door iedereen werd aangeraden. In het begin waren we gelijk erg welkom, we werden aangevlogen door de eigenaar en kregen gelijk een knuffel van hem daarna gingen we gelijk eten. Voor 50k (ongeveer 2 euro) stond de hele tafel vol met super lekker eten. 'S avonds nog even lekker geborreld in hun kroeg en daarna gaan slapen want morgen staat de canyoning op de programma.

Dag 39: zaterdag 22 oktober
Vandaag gingen we canyoning. Ik vond dit echt super spannend vooral na de uitleg en dat we hoorde dat er best enge watervallen waren waar we vanaf moesten. De eerste en tweede abseiling viel nog mee daarna was er een jump clif waar we af konden springen. Je kon kiezen tussen 7 en 11 meter, bij de 11 meter moest je een aanloop doen en over de 7 meter springen maar dat vond ik een beetje eng. Na omgepraat te zijn geweest door iemand anders besloot ik toch maar de 7 meter te gaan springen. Wat een kick gaf dat. Daarna moesten we de meest enge waterval doen. Het meisje met wie ik was kreeg alleen erg last van haar rug en kon niet meer lopen dus ging echt pas als laatste nadat ik en iemand anders haar hadden geholpen naar boven te tillen. Deze abseiling noemen ze de Washing machine, je snapt dus dat ik alleen al bang wordt van de naam. Je had eerste een klif waar je lopend naam beneden moest en vervolgens jezelf naar beneden moesten glijden waarbij ondertussen water in je gezicht kwam en op het eind in een "wasmachine" terecht kwam en twee seconde onder water zat. Wat was dat eng maar ondertussen gaf het een enorme kick, maar eens en nooit meer haha. 'S avonds weer gegeten met "de familie" en daarna naar de meesbar. Dit is een bar waar in doolhof in zit. Super grappig en leuk om te zien.

Dag 40: zondag 23 oktober
Vandaag heb ik een reisdag. Eerst 5 uur naar nha trang en vervolgens 11 uur naar hoi an. De eerste rit na nha trang leek net een achtbaan. De chauffeur ging echt met 60 km de bocht door en ook inhalen wanneer er een bocht kwam. Dit was dus niet mijn favoriete rit, na de eerste pauze besloot ik maar om met mijn medereiziger helemaal voorin te zitten. We hadden ook nog super mooi uitzicht dus dat was eigenlijk geen straf. Vervolgens kwamen we aan in nha trang. Ik heb geen spijt dat we hier niet heen gingen want er waren echt alleen maar Russen. Vervolgens kwamen we in een slaapbus terecht. Ik heb denk ik 8 van de 10 uur geslapen dus was niet z'n erge rit als ik had verwacht.

Dag 41: maandag 24 oktober
Vandaag kwamen we aan in hoi an. Hoi an is weer een heel andere stad dan ik ben geweest. Een stuk rustiger en veel knusser vind ik. Ook zijn er straten met lampionnen en s'avonds geeft dat een super leuke sfeer. Ook kan je hier gewoon rondfietsen wat in de vorige steden niet kon. We kwamen rond 7 uur ongeveer bij de hostel aan. Daar even gezeten en daarna met de fiets richting de lekkerste bahmi van de stad en dat was ook zo de bahmi was heerlijk. Daarna hoorde we dat er rond 10 uur een georganiseerde fietstour was van de hostel. We besloten maar om mee te doen aangezien we nog moesten wachten op de kamers. Het was hier een stuk warmer tov dalat. In dalat was het rond de 25 graden en hier rond de 33 graden denk ik. We gingen langs de Japanse brug, de huis waar de monniken wonen, langs de oudste huis van hoi an en ten strand langs het strand. Op het strand even geluncht en daarna terug naar het hostel. We slapen nu in een twee persoonsdorm, wel lekker om een goede nacht te maken ipv het slapen in een 6 of 12 persoonsdorm. Daarna ben ik naar een tailor winkel gegaan. Hoi an staat bekend om de tailor. Ze hebben meer dan 450 winkels waar ze kleding maken. Ik ben gelijk naar een winkel gegaan die ze aanraden in het hostel. Was wel wat duurder maar had niet zoveel zin om langs verschillende taillors te gaan om de prijzen te vergelijken. Ik had een voorbeeld wat ik wilde met wat aanpassingen en wilde een andere kleur maar dat was geen probleem. Ik ben echt heel erg benieuwd wat ze ervan gaan maken. 'S avonds hebben we even wat gegeten aan het water en daarna naar de nachtmarkt geweest. Ook heb ik voor het eerst ice coffee geprobeerd. Ik ben niet z'n koffie fan maar dit was wel erg lekker! Dit ga ik zeker vaker nemen in Vietnam. Daarna nog even geborreld in het hostel en vroeg naar bed.

Dag 42: dinsdag 25 oktober
Vandaag had ik om 10 uur de eerste fitting van mijn jurk. Ik was erg blij met de kleur van de jurk en de jurk zelf vond ik ook erg mooi. Ze hadden een paar aanpassingen gemaakt aangezien ze het allemaal te ruim was. 'S middags rond 3 uur mocht ik weer terug komen voor de tweede fitting. We gingen eerst met een Nederlands meisje, een Engels meisje en twee Canadezen richting het strand. Het weer was redelijk met soms bewolking en soms zon dus we konden weer een beetje bijkleuren. Rond 3 uur gingen we weer naar de taillor voor de tweede fitting. De jurk paste precies goed alleen ze gaan het iets smaller maken voor de goede maat en ze hadden de band verkeerde som dus dat moet nog even worden aangepast maar verder ben ik erg tevreden over de jurk! 'S avonds het typische eten van hoi an gehad namens Co loa en daarna nog een bahmi. 'S avonds nog geborreld en meegedaan met de pubcrawl.

Dag 43: woensdag 26 oktober
Vandaag had ik rond 12 uur mijn laatste fitting. Ik was nog niet helemaal tevreden en de tailor ook niet dus de laatste dingen werden nog aangepast en na een half uur kon ik mijn jurk meenemen. Ik ben daarna alleen nog even het stadje doorgefietst om een paar mooie foto's te maken. Daarna ben ik met het Nederlandse meisje met wie ik nu reis en een Amerikaans meisje nog een keer naar het stadje gegaan. Hier hebben we bij een leuk plekje koffie gedronken en daarna hebben se een boottocht gedaan. De vrouw van de boottocht zei dat we 5 verschillende dingen zouden zien maar eigenlijk niks gezien maar maakt niet uit we vermaakte ons evengoed wel op de boot. 'S avonds even bij het hostel gegeten en daarna met een Nederlands meisje en jongen naar het centrum gegaan om de nodige drankjes te drinken en clubs te bezoeken.

Dag 44: donderdag 27 oktober
Vandaag zijn we meegegaan met het Nederlandse meisje om een tas te laten maken. Zij wilde een Louis vitton tas laten maken dus vol goede moed naar de winkel. Daar de stof uitgezocht en voorbeeld laten zien. Daarna hebben we haar het stadje laten zien aangezien wij nu wel wisten waar alles was. Daarna lekker op het strand gelegen om even bij te kleuren. Aan het einde van de middag weer naar de tailor voor het tasje gegaan. Helaas was het niet geworden hoe ze het wilde. 'S avonds hebben we heerlijk gegeten bij een soort foodmarket. We besloten met z'n allen om alles te delen om verschillende dingen de proeven. We hebben co lao, wonton, white rosés, Rice pancakes, spinac with garlic, garnalen en springrolls gegeten. Dit wad echt super lekker en als toetje kregen we een zuurstok met pinda's erin. Als ik dit kan kopen in Vietnam neem ik het zeker mee! Daarna nog even wat gedronken in een café en 's avonds lekker gezeten terwijl er iemand gitaar speelde!

Dag 45: vrijdag 28 oktober
Vandaag heb ik een van de tofste dingen gedaan van de reis. De hai van pass Tour. In plaats van met de bus gingen we met een motor naar de volgende plek. Dit is een tocht van hoi an naar hue over de hai van pass. We waren erg benieuwd aangezien we de Tour bij de hostel hadden geboekt en niet echt konden verwachten wat we gingen doen. We zaten achterop op een super vette motor, ik denk dat de meeste mannen wel jaloers zijn op deze motor. We gingen eerst naar de Marble mountains. Dit zijn pagado's bovenop een berg. Ook is er een uitzicht punt bovenop de berg. Kijk maar naar de foto's voor verdere details. Het is een beetje moeilijk uit te leggen. Daarna zijn we verder gereden en op verschillende mooie plek gestopt. Vervolgens stopte wij bij de elephants springs. Dit is een waterval met een beeld van een olifant. Ook een beetje moeilijk uit te leggen maar erg mooi. Het mooie van de tocht was eigenlijk het uitzicht tijdens het rijden. Wij hadden ook erg geluk want het weer was echt super goed! De easyriders (onze chauffeur) zij dat het meestal aan het einde van de dag keihard regent. 'S avonds even snel een drankje gedaan in het hostel en optijd naar bed want we waren beide kapot.

Dag 46: zaterdag 29 oktober
Vandaag hadden we een dagje in hue. We zijn naar de forbidden city (verborgen stad) geweest. Dit is een stad waar de keizer woonde tijdens de oorlog in 1947 en 1968. Het is hier erg bijzonder om rond te lopen aangezien hier niemand anders bijna loopt. Daarna zijn we naar de abonded waterpark gegaan. Je moest hier met een scooter heen dus wij opzoek naar iemand die ons wilde brengen. Normaal gaat dit super makkelijk maar koste ons best wat moeite. Na even langs de straat te staan is het ons toch gelukt. Voor 6 dollar konden we heen en weer. De abonded waterpark is een waterpark die failliet is gegaan voordat het open ging. Het zag er dus erg verlaten uit. Bijna niks was af en om het bijvoorbeeld nog enger te maken lag op de glijbaan bijvoorbeeld een reddingsvest. Hef is moeilijk om uit te leggen maar ik denk dat je d'r moet zijn geweest. Terug deed de scooter van het Nederlandse meisje het niet meer dus mochten we net als de meeste Vietnamese mensen met z'n drieën op de scooter. Wel geinig om een keer mee te maken. 'S avonds hebben we de bus naar phong na gepakt om morgen de caves te bekijken in phong nha. Ook hebben we een Tour geboekt in ha giang voor 1 november. Jullie moeten maar op internet kijken hoe mooi dit is want volgens de meeste mensen is dit de hoogtepunt van de reis.

  • 30 Oktober 2016 - 14:30

    Mick.:

    Wat weer een mooie verhalen Maaike. Hier zal je echt geen spijt van hebben. Geniet ervan en we horen weer van je . Gr. uit de Buitenhof.

  • 31 Oktober 2016 - 19:23

    Jan & Jeanette:

    Wat maak jij daar toch van alles mee. En wat kan je er mooi en duidelijk over schrijven. Weer een prachtige ervaring met veel hoogtepunten. Hier verder van ons nog een goede reis.

  • 01 November 2016 - 17:49

    Rob En Tini:

    Geweldig Maaike wat je allemaal beleeft. Wat een prachtige verhalen. Blijf er lekker van genieten
    Groetjes

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Vietnam, Hoi An

Indonesie en Vietnam

Backpacken

Recente Reisverslagen:

29 November 2016

Thailand

19 November 2016

Laos

11 November 2016

Laatste twee weken in Vietnam.

30 Oktober 2016

Eerste twee weken Vietnam

15 Oktober 2016

Bali en lombok
Maaike

Actief sinds 07 Juli 2012
Verslag gelezen: 435
Totaal aantal bezoekers 19626

Voorgaande reizen:

14 September 2016 - 30 November 2016

Indonesie en Vietnam

12 Juli 2014 - 30 Augustus 2014

Vrijwilligerswerk en rondreis

01 September 2012 - 13 Januari 2013

Mijn eerste reis

Landen bezocht: