Laatste twee weken in Vietnam. - Reisverslag uit Hoi An, Vietnam van Maaike Knijn - WaarBenJij.nu Laatste twee weken in Vietnam. - Reisverslag uit Hoi An, Vietnam van Maaike Knijn - WaarBenJij.nu

Laatste twee weken in Vietnam.

Blijf op de hoogte en volg Maaike

11 November 2016 | Vietnam, Hoi An

Dag 47: zondag 30 oktober
Vandaag hebben we de Tour in Phong nha gedaan. Het reizen gaat niet alleen maar over rozen, wij moesten er om kwart over 7 al uit om de Tour om kwart voor 9 te doen. Toen we eruit gingen regende het echt keihard en het scheen de hele nacht al te hebben geregend dus we hadden er niet zoveel zin in maar toch maar besloten om te gaan. Ook zijn we een beetje opgelicht omdat we ook zagen dat het veel goedkoper kon. We gingen eerst naar een tempel dit was niet zo boeiend omdat het keihard regende en alles buiten was, dus we gingen maar snel naar de volgende plek. Daarna gingen we naar de dark cave. Deze cave was ontdekt in 1990 en vlak daarna ging de cave open. Om in de cave te komen moest je eerst van een zipline van 400 m pakken. Dit is de langste zipline in Vietnam. Daarna moesten we zwemmend door de cave om uiteindelijk bij de cave te komen. De dark cave is ook echt donker. We moesten een reddingsvest aan en een lichtje met helm op ons hoofd. Na ongeveer een kilometer te hadden gelopen kwamen we in de echte dark cave aan. Hier kwam je in een echte modderbad aan. Super grappig want je kon amper lopen en kon liggen in het bad zonder te staan. Vervolgens gingen we nog een stuk met de kajak terug. Daarna zouden we naar de Paradise cave gaan maar deze was helaas gesloten door de regenval van vandaag. Toen gingen we naar de phong nha cave. Deze is ongeveer vergelijkbaar en ook enorm groot. 'S avonds om 9 uur moesten we nog de nachtbus pakken om naar Hanoi te gaan. Het was eerst nog de vraag of we terug konden want onderweg kwamen een weg tegen die ook helemaal overstroomd was. Uiteindelijk kon de bus omkeren en een andere weg gepakt. We kwamen uiteindelijk 5 uur aan in Hanoi.

Dag 48: maandag 31 oktober
Vandaag dus de eerst dag in Hanoi. Hanoi is vergelijkbaar met HCMC en dus ook super druk. We kwamen echt kapot aan we konden gelukkig rond 8 uur in onze kamer dus daar lekker geslapen en 1 uur iets geprobeerd naar Imperial Citadel of Thang Long te gaan. Helaas konden we het niet vinden en zijn we alleen maar door militaire mannetjes die geen Engels konden weggestuurd. Daarna weer geslapen en niet zoveel boeiende dingen gedaan. 'S avonds weer een biertje gedaan en vervolgens meegedaan met de pubcrawl maar dat stelde helaas niks voor dus daarna weer terug naar het hostel

Dag 49: dinsdag 1 november
Vandaag hadden we nog een hele dag in Hanoi. 'S avonds vertrekt onze bus naar ha giang voor een motortour van vier dagen maar nu nog even een cultureel dagje in Hanoi. Samen met een ander Nederlands meisje die we met ontbijten hadden ontmoet hadden we een plan gemaakt wat we wilde zien. Eerst gingen we naar friends with travel om daar de benodigde informatie op te vragen wat er rond Hanoi te doen is. We hebben daar de busrit naar sapa geboekt, de halong bay Tour en dagtrip naar ninh binh. De twee dagen lopen in sapa hadden we zelf geregeld. Dit scheelt echt 50 euro dus onze winst was gemaakt. Daarna gingen we naar hoan kiem lake, dit is een bekende plek waar veel mensen uit Hanoi sporten en lekker relaxen. Vervolgens zijn we naar een cathadral gelopen en daarna naar de gevangenis gegaan van tijdens de oorlog hier zijn we ook de museum ingegaan. Dit was echt super indrukwekkend hoe de mensen toen leefde. Ook zijn we naar de literatuurmuseum gelopen en naar ho chi minh mausoleum geweest (Alleen zonder ho chi minh want hij moest worden opgepoetst). Daarna nog voordat we de nachtbus hadden een pho (noedelsoep) gehaald. 7 uur hadden we de nachtbus richting ha giang. We lagen helaas achterin dus niet super goed geslapen.

Dag 50: woensdag 2 november
We kwamen vandaag om 4 uur aan in ha giang. Gelukkig mochten we nog twee uur in de bus liggen om nog te slapen. Rond 6 uur waren we bij de scooterverhuur waar we even konden douche en wakker worden. Na een testrondje van de mensen die scooter gingen rijden en een koffie gingen we van start. Vandaag redden we door de geo national park. Echt wat een super mooie omgeving hier. Je rijdt echt tussen de bergen en langs woningen met hutjes. De bergen hebben verschillende pieken op een berg, het is moeilijk uit te leggen maar heb dit nog nooit gezien. Onderweg kwamen we kindjes tegen die naar ons zwaaide en wat mij opviel was dat we vaak varkens (levens) achterop de scooter zagen. Ook zagen we kippen achterop de scooter en vrouwen die alles tilde (niet de mannen die het normaal in Nederland doen). We stopte elke keer op mooie uitzichtpunten om de benodigde foto's te maken. Helaas was het alleen de laatste twee uur ijskoud. Ik had een lange broek aan en een vest. Morgen doe ik maar een thermobroek en shirt aan, heb ik ze niet voor niks meegenomen;).

Dag 51: donderdag 3 november
Vandaag hadden we weer een dag op de scooter. Vandaag reden we door Meo Vac en de Mi Pi Leng pass. Hier hadden we nog mooiere landschap en op het eind hadden we een mooie steen gevonden waar we op konden staan om mooie foto's te maken. Aan het einde van de dag zijn we nog stiekem over de Chinese grens gegaan wat ook super bijzonder was. Nu kan ik China ook van mijn lijst afstrepen ;)

Dag 52: vrijdag 4 november
Vandaag hadden we de laatste dag op de scooter. We moesten vandaag 160 km rijden dus was een aardig lange rit. De eerste dag was 150 km en de tweede dag 80 km. Na een pannenkoeken ontbijt, na drie dagen alleen maar koen zijn favoriete voedsel (rijst) gingen we weer terug naar ha giang. We hadden vandaag dezelfde weg terug dus niks nieuws gezien. Het was evengoed wel echt super mooi. Ik besefte mij nu pas hoe mooi het eigenlijk is. Ik kan dit iedereen aanraden vooral omdat het totaal niet toeristisch is en de natuur echt super mooi is. Vanavond weer de nachtbus terug en morgen een rustdagje en daarna richting sapa om te gaan om de scooters om te ruilen voor de wandelschoenen en daar te gaan hiken.

Dag 53: zaterdag 5 november
We kwamen 's morgens rond 4 uur aan in Hanoi na de busrit. Gelukkig mochten we nog tot 6 uur in de bus blijven liggen. Daarna zijn we richting de hostel gegaan en heb ik daar nog even drie uur geslapen. Daarna hebben we met het Nederlandse meisje gemeet waarmee we ook naar sapa gaan. We hebben eerst egg coffee gedronken, echt super lekker. Egg coffee is een koffie met een opgeklopte ei erin dus een soort schuimblok. Daarna heb ik nog een north face regenjas gekocht voor 8 dollar voor de wandeltocht aangezien het waarschijnlijk wel zal gaan regenen. Voor de rest even een paar dingen geregeld. Ik heb onder andere een vluchtticket voor naar Laos geboekt waar ik zaterdag heen ga. Voor 's avonds hadden we nog even gegeten met een meisje die we in hoi an hadden ontmoet en daarna richting de waterpuppetshow. Dit is een show waarin ze poppen en vissen in stokken in het water rondslepen, maar wij begrepen er eigenlijk weinig van. Daarna "weer" de nachtbus gepakt en nu richting sapa.

Dag 54: zondag 6 november
Vandaag hadden we om 6 uur afgesproken met onze gids chai. Het was van te voren een beetje spannend omdat we het niet via een Tour maar zelf hadden geregeld. Na een noodle soep als ontbijt gingen we even langs haar appartementje om tanden te poetsen en traditionele kleding te passen. Daarna gingen we richting de rijstvelden in sapa. Wij namen een niet toeristische weg wat eigenlijk toch wel heel erg fijn was omdat je geen last had van andere toeristen. Er waren nu geen rijstvelden in bloei dus schijnt wel wat minder mooi te zijn maar ik vond het evengoed super mooi. De rijst bloeit normaal rond april tot september. Af en toe kwamen we onderweg een Buffalo of kippen tegen. Als lunch hadden we weer een tafel vol lekker eten waar we lekker van konden genieten. Onze Gids gedroeg zich niet als haar leeftijd en deed net alsof ze onze vriendin was, maar dat was ondertussen wel super grappig. Na een wandeling van 18 km kwamen we aan bij onze homestay. Hier nog gezellig spelletjes gespeeld met andere mensen van de homestay en 's avonds het eten voorbereid. 'S avonds weer vroeg slapen want we waren kapot na een lange dag lopen.

Dag 55: maandag 7 november
Vandaag hadden we de tweede dag van de trekking. Na een flinke ontbijt met pannenkoeken begonnen we met de tour. We hadden een tocht van 10 km vandaag. Het zou vandaag gaan regenen maar gelukkig bleef het droog. Toen we aankwamen was ik blij dat we voor twee dagen hadden gekozen want had best zere benen. Terug naar sapa hadden we nog een rit op de scooter terug, toen we er waren was ik blij dat we er waren. De chauffeur redt er erg hard en ging hard door de bochten. Daarna hebben we nog sticky Rice gedronken en daarna hot pot gegeten. Hot pot is een soort gourmetten met een pan met water en daar gooi je vlees en groenten in. Daarna nog gepoold met onze gids en om 9 uur de bus weer richting Hanoi gepakt.

Dag 56: dinsdag 8 november
Rond 3 uur kwamen we vandaag aan in Hanoi. Na even te hebben geslapen in een hostel mochten we ons rond 6 uur weer melden om naar halong bay te gaan. Na een tocht van ongeveer 3 uur kwamen we aan in halong bay. Halong bay staat bekend om de rotsen met kalksteen in zee. Samen met onze handsome Guy groep, zo noemde onze gids "One eye" ons zijn we met 25 mensen richting halong bay gegaan. We hadden eerst een boottocht van 6 uur. Met deze boottocht hadden we de tijd om foto's te maken en tussendoor hebben we gekayakt en van de boot gesprongen. Rond 4 uur kwamen wij aan op onze privé eiland. Daar gegeten en 's avonds vooral drankspelletjes gedaan en daarna bij een kampvuur gezeten.

Dag 57: woensdag 9 november
Vandaag werden we wakker met een mooi uitzicht op de zee. Na het ontbijt gingen we naar de top voor een prachtig uitzicht over halong bay. Het regende wel maar achter elke voordeel zit zijn nadeel dus kon mooi mijn regenjas uittesten. Daarna zijn we terug gegaan en rond 5 uur kwamen we weer aan in Hanoi. We hadden een kamer geboekt in het party hostel van Hanoi want Mijn reisgenootje was jarig en dit moest natuurlijk gevierd worden. Bij dit hostel wordt er om 6 uur al gratis bier uitgedeeld en elke uur was er een happy hour. Regelmatig werd er door de leiding geschreeuwd "get some shots and getting drunk tonight" dus jullie weten vast wat voor avond het werd ;).

Dag 58: donderdag 10 november
Vandaag hadden we rond 8 uur de bus richting ninh binh. Ninh binh is het halong bay op land. We werden helaas aardig moeilijk wakker. We hadden eerst een rit van 3 uur waar we de benodigde slaap in te halen. Eerst zijn we naar de pagoda geweest en vervolgens hebben we gevaren door tam coc het halong bay op land. Vervolgens hadden we nog een fietstocht gedaan door ninh binh. Rond 7 uur kwamen we aan in Hanoi. Daar nog even gegeten en een biertje gedaan en weer redelijk op tijd naar bed.

Dag 59: vrijdag 11 november
Vandaag had ik mijn laatste dagje in Vietnam. Rond 6 uur ging ik uit bed om afscheid te nemen van mijn reisgenootje en rond 11 uur had ik Afgesproken met twee Nederlandse meisjes die ik in dalat had ontmoet. Met hun had ik eerst egg coffee gedronken en daarna even rondje om het meer gelopen. Vervolgens hebben we lekker in een hostel gezeten en niet veel gedaan en spelletje kaarten gespeeld. 'S avonds Indiaas gegeten met hun en daarna mijn tas ingepakt want morgen begint mijn nieuwe avontuur in Laos. Hier ga ik alleen heen dus zal mij benieuwen. Ik heb niks voorbereid dus zal zien wat de reis mij brengt!

Vietnam heb ik ervaren als een prachtige land met elke stad andere nieuwe bezienswaardigheden. Ik vond dalat en het noorden van vietnam het mooiste. Wat ik erg bizar vind is dat het echt super druk is op de wegen maar dat er gewoon geen ongelukken zijn. Echt als je er een keer de mogelijkheid voor heb ga naar Vietnam!

• 12 November 2016 - 19:48

Ciao4now :

Laos! Ik wist niet dat je daar ook nog heen ging. Wat ben je druk! Mooie avonturen weer. Tot snel xx

• 14 November 2016 - 18:05

Rob En Tini:

Wat weer een prachtig verhaal Maaike.
    Krijg er bijna zin in om naar Vietnam te gaan.

Heel veel plezier in Laos en blijf lekker schrijven

Groetjes

• 14 November 2016 - 22:33

Mick.:

Maaike wat weer een mooie ervaringen en belevenissen. Geniet ervan voor je het weet sta je weer op Schiphol. Groetjes van De Buitenhofjes.