Bali en lombok - Reisverslag uit Sukaramai Satu, Indonesië van Maaike Knijn - WaarBenJij.nu Bali en lombok - Reisverslag uit Sukaramai Satu, Indonesië van Maaike Knijn - WaarBenJij.nu

Bali en lombok

Blijf op de hoogte en volg Maaike

15 Oktober 2016 | Indonesië, Sukaramai Satu

Hier een super uitgebreide reisverslag van de laatste 2 weken in Indonesië.

Dag 14: dinsdag 27 september
Vandaag vlogen we richting yoghajakarta. Wij sliepen in een hostel met een super lieve eigenaar en super lieve kindjes in Medan. Na een ontbijt in de hostel voor 2 euro die super uitgebreid was en wat informatie hebben uitgewisseld met drie andere Nederlandse meiden die richting bukit lawang gingen hebben we de taxi richting het vliegveld gepakt. Helaas viel ik keihard van de trap met backpack en al. Gevolg was een verzwikte enkel einde van de dag. De vlucht naar yoghajakarta was een vlucht van 8 uur en rond 9 uur savonds waren we in yoghajakarta. Dit was 1 uur later dan verwacht want de vliegtuig vloog lang boven de vliegveld en kon niet landen. We zouden eerst een bus pakken maar omdat het zo laat was hadden we toch maar besloten een taxi te pakken. Deze deelde we met een Engels meisje dus de kosten vielen uiteindelijk nog wel mee. Toen we bij het hostel waren besloten we gelijk maar te gaan slapen want de volgende dag gingen we een zonsopgang bekijken bij de Borbodur en daarvoor moesten we er rond kwart over 3 eruit.

Dag 15: woensdag 28 september
Vandaag gingen we er rond 3 uur eruit om de zonsopgang te bekijken. Helaas werd mijn voet alleen maar dikker en dikker, het ijs van de eigenaar op mijn voet had helaas niet echt geholpen. Toch maar proberen en rustig aan lopen. Rond kwart over vijf waren bij de zonsopgang, helaas was er niks te zien, dat was wel balen. Vervolgens gingen we naar de Borbodur en prambanan. Tickets waren 50% korting als je student bent, helaas was ik mijn studentenpas vergeten maar mocht het ook bewijzen als ik in kon loggen op mijn schoolaccount. Gelukkig deed deze het nog en waren we 300.000 idr (20 euro) goedkoper uit. Daarna gingen we naar de Borbodur dat was echt super mooi om te zien. En vervolgens richting de prambanan tempels. Deze tempels lijken een beetje op de Ankor wat tempels dus echt super mooi gemaakt. Wij waren hier ook echt een bezienswaardigheid. Ik denk dat we wel 5 keer met een groep indonesen op de foto geweest. Vaak moest ik ook alleen omdat ik blond haar hebt en erg lang was. Daarna weer met de Tour richting het hostel. Nadat we boodschappen hadden gemaakt voor de 14 urige treinreis van de volgende dag, geld hadden gepind, naar de apotheek zijn gegaan en even hebben geluncht besloten we even 2 uurtjes te slapen om de verloren slaap in te halen. We besloten maar even goed te eten (ciabatta met mozarrela en tomaat) want de vorige dagen hebben vooral geleefd op chips aangezien en deze dagen niks anders was dan rijst. Daarna hadden we de vulkaan rinjani geboekt en avond gegeten. We hadden gegeten in een misschien een te luxe tentje maar we hadden super veel zin in Italiaans eten. Daarna hadden we een bevestiging gehad van mount rinjani alleen is de vraag of het doorgaat aangezien het net is uitgebarsten, even afwachten dus. Heleen en ik hebben ook de planning gemaakt voor in Bali. We gaan naar uluwatu (surfen en single Fin), ubud, nusa lembongan, mount rinjani en daarna de gili eilanden.

Dag 16: donderdag 29 september
Vandaag niet zoveel meegemaakt behalve een treinreis van 14 uur naar kawah ijen op stoeltjes die een uur lekker zitten maar daarna totaal niet meer maar dat overleven we wel voor een dag. De bromo konden we helaas niet beklimmen omdat er ook een soort uitbarsting was. Waarschijnlijk is dit de laatste lange reis in Indonesië. Ik ben het lange reizen eigenlijk wel een beetje zat dus de komende twee weken een beetje rustig aan.

Hier een overzicht van onze ritten
Vliegen
Singapore naar Denpasar (5 uur)
Denpasar naar Medan ( 6 uur)
Medan naar yoghajakarta (6 uur)

Auto
Medan naar bukit lawang 90 km (4 uur)
Medan naar baristagi naar lake toba 165 km ( 8 uur)
Lake toba naar Medan 104 km ( 5 uur)

Trein
Yoghajakarta naar kawah ijen ( 14 uur)

Ik hoop nu dat jullie snappen dat we even willen relaxen ;)

Dag 17: vrijdag 30 september
Na drie uur slapen werden we rond 12 uur 's nachts werden we opgehaald om de kawah ijen te beklimmen. Ik dacht dit doe ik wel even. Onderweg werd ik helaas een beetje ziekig en flauwig in mijn hoofd dus het werd echt een super zware tocht. Na wat koekjes van onze Belgische reisgenoten ging het iets beter. Het was echt de zwaarste tocht van mijn leven, de beklimming was zo zwaar maar toen we op de plek waren was de blauwe zwavel super mooi. Ik was echt super blij dat ik toch had doorgezet. We kwamen weer om half 9 terug bij het appartement dus we hadden een hele nacht doorgehaald. Ik was nog steeds ziekig dus Heleen kocht wat eten en ik ging even drie uur slapen. Daarna gingen we richting uluwatu. Dit was weer een rit van 8 uur, maar vanaf nu gaan we alleen maar relaxen. Om 8 uur hadden we super veel honger en haalde iets bij de Mac donalds. Wij dachten aardig te zijn voor de chauffeur en bestelde iets maar volgens mij had hij er niet van gegeten (later dachten wij waarschijnlijk vanwege het geloof). We kwamen rond 10 uur aan bij het hostel en zijn gelijk naar bed gegaan.

Dag 18: zaterdag 1 oktober
Na een lange nacht hebben we vandaag lekker rustig aan gedaan. We zijn met een jongen uit Oostenrijk en een meisje uit Finland naar het strand gegaan. Super mooie strand genaamd dreamland. Daar hebben we lekker de hele dag gelegen en gekeken naar chinezen die de sterkte stroming niet aan konden en goede surfers aan het einde van de dag. 'S avonds zijn we met een deel van de groep van de hostel samen gaan eten bij een lokaal tentje en daarna lekker iets gedronken in de hostel.

Dag 19: zondag 2 oktober
Vandaag was de dag dat ik voor het eerst in mijn leven heb gesurfd. We werden rond 1 uur opgehaald om te gaan surfen. We moesten alleen helaas een uur wachten omdat de golfen niet goed waren. Na een uur mochten we het water in. We moesten eerst op het zand leren hoe we moesten staan en peddelen. Dit leek wel prima te doen. Daarna gingen we het water in. De twee keer ging wel prima maar de tweede keer vond ik het echt niet leuk want viel en werd met de stroming meegetrokken. Ik kreeg amper adem en vond het echt niet leuk. Daarna dacht ik ik ga wel even wachten en misschien gaat het later beter. Vlak daarna werd ik weer meegesleurd door een golf en was ik er helemaal klaar mee. De instructeur zag het omdat ik echt trillend en huilend op mijn board lag en bracht mij pittig terug naar het strand. Daar heb ik even gekeken naar de Oostenrijkse jongen en Heleen die het super goed konden. 'S avonds nadat we hadden voorgedronken met iedereen in het hostel zijn we naar het feest waarom wij naar uluwatu zijn gegaan. Het feest heet single Fin. Het is een outdoor feest met twee stages en alleen maar toeristen :)het was echt een super gaaf feestje!

Dag 20: maandag 3 oktober
Deze dag hadden we een rustig reisjedagje. Na de ochtend rustig hebben begonnen zijn we met 5 Nederlanders richting nusa lembongan gegaan dit is een klein eilandje onder Bali. Het is echt een paradijs hier en lekker rustig. Hier ga ik de komende nachten wel vermaken! Aan de einde van de dag nog even stiekem in het zwembad gezwommen van het hotel tegenover ons.

Dag 21: dinsdag 4 oktober
Vandaag besloten we scooters te huren en een rondje over het eiland te touren. Nusa lembongan is in ongeveer drie uur rond te rijden. We rustig rond gereden en tussendoor op mooie plekjes gestopt en einde van de dag weer lekker aan het zwembad gezwommen. 'S avonds hebben we lekker met z'n allen wat gegeten en daarna gechilld in zitzakken op het strand.

Dag 22: woensdag 5 oktober
Vandaag hadden we besloten om te gaan snorkelen en op zoek te gaan naar manta's. Deze manta's zijn de bezienswaardigheid in nusa lembongan. Wij hadden alleen nog niks geboekt omdat we het laat hadden besloten. Nadat we dezelfde touroperator hadden gevonden waar een andere Nederlands meisje had geboekt. Begonnen we met onderhandelen. Eerst belde hij naar een paar gasten en gaven wij aan dat we het voor 150.000 idr wilde. Echter kon dat niet en gaf hij aan dat we alleen op een privé bootkonden voor 1.5 miljoen idr. Dit vonden wij echter teveel en liepen wij weg. Opeens toen wij weggingen wist hij nog wel een plekje voor 150.000 idr. Wij richting de manta point. De golven waren enorm en gelukkig had ik een pilletje ingenomen. Ik vond het hier ook wel eng omdat het terug zwemmen best eng vond. Van te voren werd vertelt dat er normaal 99% kans was dat we manta's konden vinden. Helaas vonden we niks, echter alleen een paar plastic tassen. Er was een manta te zien maar hier zwemde 50 mensen naar dus deze heb ik helaas niet gezien. Daarna richting een andere bay met koud water waar allemaal mooie vissen, het zag eruit als een regenwoud onder water. Ik had mijn onderwater camera meegenomen onder water dus heb een paar mooie foto's kunnen maken. Deze zien jullie echter pas als ik terug ben want kan ze niet ergens opzetten. De laatste plek was de allermooiste plek met allemaal regenboogvissen. Rond half 12 waren we weer terug en ben ik heerlijk gaan ziften aan de zee met een boekje erbij en daar een paar uur heerlijk gezeten en sudoku gespeeld. 'S avonds hebben we gegeten bij een warung (restaurant) met lokaal vers gevangen vis. Dit was op aanraden van de eigenaars van de bungalows en was echt super lekker. Daarna nog even een biertje (bintang) gedaan op het strand en vervolgens lekker rozig gaan slapen.

Dag 23: donderdag 6 oktober
Vandaag ben ik zonder mijn reismaatje verder gegaan. Ik wilde graag eigenlijk de rinjani op lombok beklimmen en zij niet. Gelukkig wilde er een andere jongen mee dus ben nu met hem door lombok aan het reizen voor een paar dagen. Na een aantal keer een vliegticket proberen te boeken en elke keer was mislukt. Besloten we maar gewoon naar het vliegveld te gaan en daar te gaan boeken. Dit ging redelijk makkelijk en hadden we voor 15(!) euro een vliegticket. Dit is echter goedkoper dan een Ferry. We hadden een vlucht om 3 uur en kwamen om half 4 aan. Hier een taxi geregeld en daarna richting tetebatu gegaan. Onderweg op tijdens onze rit was genoeg te zien. De landschap was hier super mooi en vele malen groener dan in Bali. Onderweg kwamen we ook nog een trouwerij tegen. Met de trouwerij in lombok loopt de bruid voorop richting de man met het hele dorp achter zich aan. Heel bijzonder om te zien met allemaal muziek op de achtergrond. Na een uur kwamen we aan in tetebatu. Dit is een traditioneel dorpje tussen de rijstvelden. Vanuit onze slaapkamer zien wij ook alleen maar rijstvelden. Hef dorpje zelf schijnt niet heel bijzonder te zijn maar voornamelijk de omgeving. Morgen gaan we een Tour door de omgeving doen en alle lokale dingen bekijken. Ik ben heel erg benieuwd en heb er erg veel zin in!

Dag 24: vrijdag 7 oktober
Vandaag hebben we officieel besloten dat we de Rinjani niet gaan beklimmen. Bij de organisatie waar we hadden geboekt zeiden ze dat het kon maar op de officiële site van de Rinjani staat dat ze geen tickets uitgeven en dat je niet verzekerd bent als er iets gebeurd, dus onze keuze was snel gemaakt. We gaan lekker rondtoeren over lombok en niet de rinjani beklimmen. Ik vond het wel jammer aangezien ik in Nederland al van alles had meegenomen om deze berg te beklimmen. Vandaag hadden we de Tour rond de omgeving. In de ochtend mochten we eerst het "dak" op voor een uitzicht naar de rinjani . Daarna hebben we een Tour gedaan. We begonnen bij de markt van de stad. Daar konden we alles zien wat er allemaal gebeurd en alle eten wat er werd verkocht. Onderweg naar alle plekken kwamen we hele mooie rijstvelden tegen. We gingen achterop bij twee neven van de eigenaar. Deze waren in opleiding maar konden ons evengoed heel veel vertellen over alles. We gingen hier daarna naar mensen die messen maakte op oldschool manier. Ze hadden een ijzerenstaaf die ze in het vuur deden en sloegen hier af en toe totdat het een mes werd. We zagen hierna verschillende schooltjes en wij waren eigenlijk wel benieuwd hoe de schooltje er van binnen er uitzagen. We waren gelijk welkom in het schooltje en alle studenten waren erg druk toen ze ons zagen. Ik denk dat ze eigenlijk amper toeristen zien hier in tetebatu. Hier maakte ze voor ons ook rieten ringen. Na een foto met een aantal studenten gingen we verder. Daarna gingen we naar een klein bedrijfje die handcraft maakte. Ik heb het zelf ook geprobeerd! Erg leuk om te doen alleen werd ik wel vaak gecorrigeerd omdat ik net de verkeerde riet pakte. Hier maakte ze ook een mooiere ring voor ons welk ik uiteraard meeneem naar huis. Hier heb ik ook een kaartentasje gekocht en een leuk doosje. Daarna gingen we naar een woning waar een vrouwtje potten maakte. Wij mochten dit ook proberen, dit was vergelijkbaar met hoe ze in Nederland maken maar dan zonder een automatische draaier. Daarna gingen we naar een plek waar ze tafelkleden maken en sjaals. Ik wist niet dat het zoveel tijd kost om een sjaal te maken, het kost rond de drie weken totdat de sjaal klaar is. Vervolgens gingen we naar een waterval. En daarna gingen we eten bij een oom van de jongen die scooter reed. Ze hadden speciaals voor ons traditioneel indonesisch eten gemaakt. We kregen rijst, tepe, iets met papaya saus en zeewier met pittige tomatensaus. Wat was dat lekker en bijzonder! Daarna gingen we naar de monkey forest. Daar was de blanc money en de bruine aap te zien. We hadden ze beide gezien alleen beide apen waren erg verlegen dus ze kwamen niet dichtbij. Vervolgens vroeg de zoon van de eigenaar of we naar een voetbal wedstrijd wilde kijken daad zeiden we natuurlijk geen nee tegen. Eerst zei hij dat ik wel mee mocht doen maar later mocht het toch niet. Dat was wel balen. Na een lange dag kwamen we rond 5 uur thuis. Snel wat eten en vroeg weer naar bed.

Dag 25: zaterdag 8 oktober
Vandaag gingen we richting kuta in lombok. Dit was een tocht van 1 uur lang dus viel mee in vergelijking met vorige trips. Kuta staat bekend om de mooie stranden, speciaal de surfstranden. We kwamen rond 11 uur daar aan en besloten meteen maar om een scooter te huren. Er zijn hier veel verborgen stranden. De eerste strand waar we langs reden was mawun beach, dit was een mooie strand waar bijna niemand was alleen met veel kinderen die ananassen en bananen wilde verkopen tot het irritante aan toe. Daarna besloten we naar een andere strand te gaan. Ik vond het wel leuk om naar een strand met surfers te gaan dus wij opzoek naar een strand met surfers. Dit was goed te doen alleen de weg er heen was een ramp met veel stenen en heuvels in de weg. Na ongeveer een kwartier kwamen we een bij de mawi beach, een super mooi strand met een bay met allemaal surfers. Hier een tijdje gelegen en gekeken naar alle surfers. S avonds gegeten met een meisje die we hier hadden ontmoet en daarna vroeg naar bed want we waren beide wel moe.

Dag 26: zondag 9 oktober
Vandaag zijn we richting de oostkust gegaan. Deze weg was nog hobbeliger dan de westkust. Na wat last van mijn hoofd kwamen we aan bij tanjung a'nn beach. Dit was echt het mooiste strand wat ik had gezien. Het eerste stuk was niet zo mooi want er lag aardig wat vuil in de zee. Een stuk verder was het schoner en vonden we wat mooie ligbedden waar we mochten liggen als we een drankje kochten. Hier heerlijk de hele dag in de zon gelegen en verder niet veel gedaan. 'S avonds alleen wat gegeten en de boot naar gili geboekt en verder niet veel meer.

Dag 27: maandag 10 oktober
Vandaag zijn we naar de westkust naar een paar stranden die we nog niet hadden gezien. En aan de einde van de dag weer naar het mooiste strand van kuta namelijk tanjung a'nn. Vandaag had ik een beetje een baaldag en nergens zin in maar toch maar even lekker op het strand gaan liggen. Daar kwamen we toevallig onze kamergenootjes tegen, met hun zijn we aan de einde van de dag de zonsondergang op een berg gaan kijken met een uitzicht op alle kanten. Echt super mooi. Daarna nog even typisch Indonesisch gegeten met de kamergenootjes.

Dag 28: dinsdag 11 oktober
Vandaag ging onze boot richting onze laatste bestemming in Indonesië namelijk gili t. Gili t staat bekend om het feesteiland en relaxen. We gingen rond 9 uur weg in kuta in lombok en na 2 uur in de auto en een half uur op de boot kwamen we aan in gili t. Ik vond het gelijk super relaxt. Lekker gefeest en overdag uitbraken op het strand. Heleen had door stomme indo's de boot gemist dus kwam een dag later. Casper en ik besloten maar gewoon gezellig te gaan borrelen bij de hostel. In het begin viel het erg tegen maar we kwamen al snel een groep gezellige Zweden en Denen tegen. Deze waren niet zo macho en gewoon super gezellig. Hier hebben we ook de avonden mee opgetrokken.

Dag 28: woensdag 12 oktober
Na een brakke ochtend en te laat te zijn opgestaan voor het ontbijt besloten casper en ik maar om een lekker ontbijt te gaan halen aan het strand. Daarna weer lekker de hele dag op het strand gelegen. S'avonds gegeten bij een nachtmarkt waar ze heerlijk lokaal eten hadden wat je zelf kon uitkiezen en savonds natuurlijk weer een gezellig feestje meegepakt met Casper en de Zweden.

Dag 29: donderdag 13 oktober
Vandaag besloot ik maar om fanatiek de ochtend te gaan fietsen en een rondje over het eiland te gaan fietsen. Een rondje over het eiland duurde ongeveer drie kwartier en het was erg leuk om het eiland te zien ipv alleen maar het feestgedeelte. Daarna weer lekker ontbeten op het strand en gelegen op het strand. Vervolgens zijn we s'avond lekker een pizza gaan eten en daarna uit geweest. Over dit eiland is niet zoveel te vertellen aangezien het voornamelijk feesten was en op het strand liggen maar vond het een heerlijk eiland. Zeker een aanrader!

Dag 30: vrijdag 14 oktober
Vandaag was de laatste dag in indonesie. We besloten maar om richting kuta te gaan omdat dat dichtbij de vliegveld was. Hier waren we de eerste dag ook maar is verder niet zoveel te beleven . Casper hoorde dat er een schildpadden ceremonie was maar dit scheen een dag later te zijn. Verder hier niet zo heel veel gedaan.

Dag 31: zaterdag 15 oktober
Vandaag had ik de vlucht om 2 uur richting Vietnam. Vanaf vandaag ga ik alleen verder reizen. Kijk er stiekem wel een beetje erg naar uit om alleen dingen te ontdekken. Wel super spannend maar hoop dat het goed komt. Er schijnt wel een orkaan te komen langs Vietnam maar hopelijk komt hij langs mijn steden, volhens het laatste weerbericht namelijk wel. Even afwachten dus.




  • 15 Oktober 2016 - 15:07

    Sabrina:

    Wow, wat heb je SUPER veel gedaan. Goed om te horen dat je het zo goed naar je zin hebt. Kan niet wachten tot ik de foto's kan zien! Nu in je eentje verder en het volgende land ontdekken. Maak er wat van!

  • 15 Oktober 2016 - 21:04

    Lizet E:

    Hoi Maaike
    Wat een fantastische reisverslagen. Wat maak je iedere dag leuke dingen mee.
    Vind het echt super wat je allemaal onderneem hoor.
    Veel plezier en de groetjes van Daisy en Yasmin.

  • 15 Oktober 2016 - 23:26

    Mick.:

    Maaike wat weer een mooie verhalen. Hopen dat je in Vietnam net zo geniet. Gr. van uit de Buitenhof.

  • 16 Oktober 2016 - 17:38

    Frank:

    Mooi reisverslag Maaike!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Indonesië, Sukaramai Satu

Indonesie en Vietnam

Backpacken

Recente Reisverslagen:

29 November 2016

Thailand

19 November 2016

Laos

11 November 2016

Laatste twee weken in Vietnam.

30 Oktober 2016

Eerste twee weken Vietnam

15 Oktober 2016

Bali en lombok
Maaike

Actief sinds 07 Juli 2012
Verslag gelezen: 597
Totaal aantal bezoekers 19623

Voorgaande reizen:

14 September 2016 - 30 November 2016

Indonesie en Vietnam

12 Juli 2014 - 30 Augustus 2014

Vrijwilligerswerk en rondreis

01 September 2012 - 13 Januari 2013

Mijn eerste reis

Landen bezocht: