mooi Sumatra - Reisverslag uit Sukaramai Satu, Indonesië van Maaike Knijn - WaarBenJij.nu mooi Sumatra - Reisverslag uit Sukaramai Satu, Indonesië van Maaike Knijn - WaarBenJij.nu

mooi Sumatra

Blijf op de hoogte en volg Maaike

26 September 2016 | Indonesië, Sukaramai Satu

Dag 7: dinsdag 20 september
Vandaag moesten wij om half 6 opstaan om de vliegtuig van half 8 in Denpasar te halen. Vervolgens vlogen we met een overstap in yogyakarta naar Medan. Wij zaten alleen te wachten op de bagage uit Jakarta maar daar zat onze bagage natuurlijk niet, even later bracht air Asia onze bagage. Ik denk dat ze ons herkende omdat we de enigste westerse mensen waren. In Medan werden we door iemand van Thomas retreat opgehaald om naar bukit lawang te gaan. Dit was een lange reis van vier uur. De wegen vielen ons nog alles mee met soms een rot weg van ongeveer 200 meter waar we alle kanten opgingen in de auto. Rond 5 uur kwamen we hier aan. In vergelijking met alle huizen die we onderweg zagen zag het resort waar we zitten er prachtig uit. We hadden deze avond live muziek van alle inwoners en ze konden zelf het is een nacht zingen. Rond 10 uur zijn we lekker gaan slapen na deze lange dag.

Dag 8: woensdag 21 september
Vandaag hadden we de jungle tour in gunung leuser national parc. Dit is een van de drie parken waar oerang oetangs in het wild leven. Dit is een park van 8.000 hectare groot en met 7.000 oerang oetangs. Wij deden de trekking met een Duitse stel van 20 en 23 jaar. De eerste dag hadden we ongeveer 6 uur gelopen met een resultaat van 3 oerang oetangs genaamd Jacky, mina en .... en een aantal normale apen. We konden elke keer heel dichtbij de apen staan. Echt heel indrukwekkend hoe groot een oerang oetang is. Ook zagen we afdrukken in de boom van de honey beer. Deze leeft alleen snachts dus hebben we niet gezien. Onze gids kon ook heel veel over de bomen en planten vertellen, wat erg interessant was. Ook kon onze gids Tom de apen met een soort lokroep (en geritsel met plastic van eten) naar ons toe toveren. Daarnaast kregen we ook elke dag super lekker eten. Na 6 uur lopen kwamen we aan bij onze kamp. We sliepen dus deze nacht in de jungle. Na super veel spelletjes te hebben gespeeld gingen we slapen. We sliepen op een soort yoga matje dus we hebben niet zoveel geslapen.

Dag 9: donderdag 22 september
Na een hele tijd te hebben geslapen werden we rond 10 uur wakker. Ik heb die nacht super vaak wakker gelegen. Voordat we weg gingen maakte gids Tom van onze een queen of de jungle met grote groene bladen en een soort smink op onze gezicht. Het zag er niet uit maar was wel grappig. Deze dag hadden we een soort relax dag van een tocht van 4 uur. We begonnen met een flinke klim met 1 km naar hoog wat best zwaar was voor de eerste klim. Onderweg hadden we maar 1 aap gezien omdat het schijnbaar bewolkt was. Toen we deze aap zagen moest ik de camera aan onze gids Tom geven en hij maakte super veel foto's. De laatste afdeling was de allersteilste afdaling en we vielen regelmatig. Daarna kwamen we aan bij onze slaapplek en hadden we gelukkig een matras. Toen we aankwamen was er nog een oerang oetang te zien. Deze was alleen erg brutaal want hij steelde eten uit de kamers. In de avond kregen we weer eten en savonds speelde we weer spelletjes. Wij hadden ze ook 31en geleerd. We hebben deze avond ook heel erg gelachen de hele avond. Onze gids lachte zo hard dat we hem zelfs 30 meter verder bij de wc hoorde haha.

Dag 10: vrijdag 23 september
Vandaag hadden we de laatste dag van de trekking. Deze dag gingen we naar een waterval. Waar we lekker konden opfrissen. Dit was hard nodig want we stonken echt super erg. Hetzelfde geldt voor onze kleding, deze wil je echt niet ruiken. Dit kwam door de hoge luchtvochtigheid en al het gezweet. Hier zagen we ook komodo. Hierna kregen we een fruit salade en gingen we raften naar huis. Onderweg waren we een stuurder kwijt geraakt. Dus die mocht achter ons aan zwemmen haha. Nadat we thuis waren deed onze douche het helaas niet. Gelukkig waren onze Duitse vrienden aardig en konden we bij hun douche. Onze kleding was echt super nat door alle zweet en een hoge luchtvochtigheid. De rest van de dag hebben we lekker gerelaxt en savonds weer liedjes gezongen.

Dag 11: zaterdag 24 september
Vandaag hadden we een reisdag. Na te hebben geluncht stond de taxi om 8 uur klaar. We hadden een taxi gedeeld met de Duitsers. Zij gingen alleen naar baristagi dus moesten een beetje om rijden maar omdat de natuur daar zou mooi uitzag maakte dat niet zoveel uit. Er waren alleen heel veel haarspeldbochten dus Heleen en ik besloten na twee uur maar even een pilletje te nemen en daarna ging het perfect. Nadat we hun hadden afgezet moesten wij nog vier uur rijden, Heleen had de hele achter bank en kon net als een bed liggen en mijn stoel kon ook heel ver naar achter (de diva's on Tour). Onderweg stopte we nog bij een waterval genaamd spiso-piso. Toen wij aankwamen hadden we net de Ferry gemist dus moesten anderhalve uur wachten. Daarna moesten we nog een uur met de boot naar de bungalow. Echt wat een rustgevende natuur, een mooi uitzicht en mooi bungalow.

Dag 12: zondag 25 september
Na lekker te hebben ontbeten (pannenkoek met banaan en chocolade) en de vieze stinkende was te hebben weggebracht besloten we een scooter te huren. We gingen eerst naar de hotsprings. Dit was ongeveer een uur met de scooter, we reden weer langs het meer dus er was een super mooi uitzicht. Eenmaal aangekomen konden we de hotsprings niet vinden, we waren eerst per ongeluk een buiten zwembad binnen gelopen met naakte mannen (oeps) daarna scheen dus dat we 50 meter omhoog moesten maar stond nergens aangegeven. Het was niet zo boeiend maar wel geinig om het een keer te hebben gezien. Vervolgens gingen we naar de king Stones. Hier konden we in huisjes van vroeger kijken en er was een grote groep met chinezen die de traditionele dans deden. Onderweg naar Tuktuk kregen we een lekker band (hebben wij weer). Gelukkig kregen we precies een lekker achterband bij een toeristen office met een super lieve man. Hij was in 2007 ook in Amsterdam geweest dus we hadden gezellig gepraat en tussendoor maakte iemand anders onze band (Schade 50.000 idr (3,40 euro)). Daarna gingen we naar een viewpoint. Dit was een hele mooie weg en des te hoger we kwamen des te mooier werd het uitzicht. Helaas konden we het echte viewpoint niet vinden. In het plaatsje waar we moesten wezen kon niemand ons vertellen waar het was maar maakte niet heel veel uit want we hadden evengoed genoeg leuke foto's kunnen maken. Daarna besloten we maar door Tuktuk (backpackersstraat) terug naar de bungalow te gaan. Hier vloog heleen nog bijna over mij heen nadat ik keihard moest remmen voor een kip die zich opeens omkeerde terwijl wij daar reden. Deze rit waren we lekker verkleurd en verbrand, terwijl wij ons echt vijf keer hadden ingesmeerd. 'S avonds weer lekker bij de bungalows gegeten en daarna lekker rustig aan gedaan.

Dag 13: maandag 26 september
Vandaag hadden we een reisdag. Om 3 uur ging de taxi maar daardoor moesten wij rond 1 uur al de boot hebben naar het platteland. Ik was vandaag niet super fit (ontstoken ogen en last van mijn maag) dus heb tot de check in tijd lekker in bed gelegen en Heleen gingen zwemmen en zonnen in het toba meer. Rond 3 uur gingen we met onze chauffeur die geen Engels kon en een andere meisje die het een klein beetje kon richting Medan. Hier moeten we een nachtje slapen omdat hier de luchthaven is en het anders niet redden qua tijd. Onderweg gegeten bij een restaurantje en voor de rest veel geslapen in de auto. Ondertussen nu ik het reisverslag schrijf onweert het hier heel hard, zoals sommige weten vind ik dat doodeng dus hopelijk houdt het snel op ;)

Morgen gaan we naar het volgende eiland Java om daar de yoghajakarta te bekijken en de bromo.

Tot het volgende reisverslag!

• 26 September 2016 - 17:57

Sabrina:

Haha wat een ervaringen al! Herkenbaar!! Super leuk om te lezen dat je het goed naar je zin hebt! Geniet ervan xx

• 28 September 2016 - 19:53

Nanja:

Klinkt echt super leuk en afwisselend! En dan kun je het ook nog zo gedetailleerd navertellen ...